Waarom steeds meer mensen specifieke zoekopdrachten intypen (Voice search)

Voice search

Het internet verandert en ook de manier waarop zoekopdrachten worden gedaan. Zoekopdrachten worden steeds specifieker en mensen gaan gerichter op zoek in zoekmachines. Dit komt met name door het gebruik van voice search. Door middel van voice search kunnen zoekopdrachten tegen een smartphone of tablet worden gesproken, je stelt als het ware een vraag en krijgt antwoord. Voice search is de laatste jaren in opkomst en is ook niet meer weg te denken op een smartphone of tablet. Wat betekent dit voor zoekopdrachten en hoe zorg je ervoor dat jouw website nog steeds gevonden wordt?

Verandering in zoekopdrachten

Doordat je tegenwoordig tegen je telefoon of tablet kunt praten en ook nog antwoord kunt krijgen zien zoekopdrachten er een stuk anders uit. Waar je vroeger als je op zoek was naar informatie een paar korte steekwoorden gebruikte als bijvoorbeeld: ‘restaurant Amsterdam’ wordt er tegenwoordig eerder de zoekopdracht: ‘wat is een goed restaurant in Amsterdam’ gedaan. Doordat je niet meer hoeft te typen wordt het gemakkelijker om een zoekopdracht aan te vragen. De verwachting is dat dit fenomeen zich in de komende jaren nog verder gaat ontwikkelen.

Een andere manier van zoeken vraagt om een andere manier van gevonden worden.
Met voice search verandert niet alleen de manier van zoeken maar als direct gevolg hiervan ook de manier waarop websites naar voren komen in zoekopdrachten. Waar je voorheen met een aantal keywords in een SEO-tekst kon volstaan zul je nu aanpassingen in onder andere de teksten moeten doen om nog gevonden te blijven worden. Je zult gebruik moeten gaan maken van long tail keywords in SEO-teksten. Long tail keywords zijn 3 of meer keywords achter elkaar en worden gebruikt om makkelijker vragen te beantwoorden. Door long tail keywords in jouw SEO-teksten te verwerken wordt het voor zoekmachines makkelijker om aan de hand van voice search de website in een zoekopdracht naar voren te halen.

Stel en beantwoord vragen in je teksten

Een andere manier om ervoor te zorgen dat jouw website nog naar boven komt in zoekopdrachten is door vragen te stellen en te beantwoorden in de teksten. Denk hierbij aan vragen die ‘wie’, ‘wat’, ‘waar’, ‘waarom’, ‘wanneer’ en ‘hoe’ kunnen beantwoorden. Geef ook de antwoorden bij deze vragen. Heb je een website in de verkoop van sokken, stel dan bijvoorbeeld de vraag: “Waar koop ik zwarte sportsokken?” Als antwoord kun je dan geven: “zwarte sportsokken koop je bij (naam van bedrijf)”. Op deze manier zal iemand door middel van voice search zwarte sportsokken zoekt sneller op jouw website terechtkomen.

Speel in op jouw doelgroep

Om ervoor te zorgen dat jouw website bezoekers blijft trekken, moet je inspelen op de behoeften van jouw doelgroep. Om bij het voorbeeld van de sokken te blijven, als je voornamelijk sportsokken verkoopt en af en toe geitenwollen sokken dan is het logischer dat je meer aandacht besteed aan de vindbaarheid van sportsokken. Jouw doelgroep zullen waarschijnlijk eerder jongere mensen zijn die aan sporten zijn dan oudere mensen die sporadisch die geitenwollen sokken aanschaffen. Bijkomend verschil is dat jongere mensen vaker met een smartphone zoekopdrachten doen en ook eerder gebruik zullen maken van voice search.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze website maakt gebruik van functionele en statistieken cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren.

Wij gebruiken cookies voor de volgende redenen:

Functioneel Noodzakelijk voor het functioneren van de website (vereist)

Statistieken Voor analyse doeleinden om de website te verbeteren (vereist)

Social Media Voor het laten functioneren van like buttons

Advertenties Om bij te houden welke advertenties je al hebt gezien en hoe vaak

Interesses Om informatie en advertenties zoveel mogelijk te laten aansluiten bij je interesses

Voorwaarden
Disclaimer
Privacy

Verwijder je cookies uit je browser dan kan je keuze niet worden herkend en zal je opnieuw over het gebruik van cookies worden geïnformeerd en om toestemming worden gevraagd.

Sluiten